logo

Różnice między ubezpieczeniami OC Przewoźnika i OC Spedytora

W branży transportowej i logistycznej kluczowe znaczenie ma odpowiednie zabezpieczenie przed ryzykiem finansowym związanym z przewozem towarów. Dwa podstawowe rodzaje ubezpieczeń w tym zakresie to OC Przewoźnika i OC Spedytora. Choć mogą wydawać się podobne, różnią się zakresem ochrony, odpowiedzialnością oraz sytuacjami, w których znajdują zastosowanie.

 

Przedmiot ochrony OCP a OCS

  • OC Przewoźnika (OCP) obejmuje odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z wykonywanymi umowami przewozu. Dotyczy to w szczególności szkód powstałych w towarze w czasie między jego przyjęciem do przesyłki a jego wydaniem, jak i również szkód powstałych w wyniku opóźnienia w dostawie.
  • OC Spedytora (OCS) obejmuje odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania umów spedycji.

 

Umowa przewozu a umowa spedycji. Co decyduje o rodzaju umowy?

O rodzaju umowy decydują jej postanowienia, w szczególności zakres usług (świadczeń) na które strony się umawiają.  

W zależności od tych usług, ustalamy jakiego rodzaju umowę strony zawarły, a dalej ustalamy jakie ubezpieczenie będzie odpowiednio chroniło przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami tej umowy.

 

Umowa przewozu dotyczy fizycznego przemieszczenia towaru z punktu A do punktu B.

Jeżeli więc umowa (zlecenie transportowe, zlecenie spedycyjne, czy choćby ustalenia na Giełdzie Trans) polega na tym, że strona zobowiązuje się przemieścić towar z punktu A do punktu B, to mamy wówczas do czynienia z przewozem.

Dotyczy to również sytuacji, kiedy strona zdecyduje się skorzystać z usługi podwykonawcy przy wykonaniu umowy. Wówczas strona staje się tzw. przewoźnikiem umownym, odpowiada przy tym za szkody spowodowane przez podwykonawcę.

 

Umowa spedycji polega na wysłaniu lub odbiorze przesyłki, albo innych czynnościach związanych z jej przewozem.

Usługa spedytora polega przede wszystkim na wysłaniu lub odbiorze przesyłki. Często tymi sprawami zajmują się osobiście nadawca i odbiorca. Jeżeli jednak zdecydują się na outsource’ing tych zadań, zlecają wówczas spedytorowi czynności takie jak:

  • Przygotowanie towaru do transportu.
  • Zajęcie się formalnościami celnymi.
  • Ubezpieczenie ładunku (cargo).
  • Zorganizowanie załadunku, przeładunku, rozładunku, lub magazynowania towaru.
  • Zorganizowanie przewoźnika gotowego przewieźć ładunek.

 

Kwestie które pozostają bez znaczenia przy ustaleniu charakteru umowy przewozu albo spedycji: 

  • Posiadanie lub brak licencji przewozowej – licencja ma wyłącznie znaczenie administracyjne, jej brak naraża przedsiębiorcę na kary ze strony organów państwowych. Nie wpływa to jednak w żaden sposób na charakter zawieranej umowy.
  • Posiadanie lub brak własnych pojazdów do przewozu – istotny jest zakres usług, na który umawiamy się w umowie. Bez znaczenia pozostaje kwestia tego, czy mamy środki, żeby tę umowę osobiście wykonać.
  • Nazwa umowy – bardzo często nazywamy umowy jako „zlecenie spedycyjne” albo „zlecenie transportowo-spedycyjne”. Jeżeli jednak z treści zlecenia wynika, że strona ma po prostu przewieźć towar, albo zorganizować przewóz towaru z punktu A do punktu B, bez żadnych usług dodatkowych – to mamy wówczas do czynienia ze zwykłą umową przewozu.

 

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego ubezpieczenia zależy od charakteru działalności firmy. Przewoźnicy powinni zabezpieczyć się polisą OCP, natomiast spedytorzy – OCS. W przypadku firm łączących obie funkcje kluczowe jest odpowiednie rozszerzenie zakresu ochrony ubezpieczeniowej, aby uniknąć potencjalnych strat finansowych.

 

Skontaktuj się z nami

Dane
kontaktowe

Cargo Broker sp. z o.o.

ul. Warszawska 29A/U1

05-820,  Piastów

Tel: 48 668 32 55 00

E-mail: m.marciniak@cargobroker.pl